Debiut dziewczyn z I A!

Długi czas się zbierałam, aby w końcu na blogu pojawił się ten post. W sumie to nie wiem na co czekałam...
Zadanie domowe Ilony i Patrycji bardzo mnie zaskoczyło, pozytywnie oczywiście!
Klasa pierwsza  miała zastosować w życiu codziennym zwroty z lekcji, przedstawić jakieś scenki... Chciałam w ten sposób trochę ich rozruszać, przekonać do niemieckiego, pokazać, że nie musi być nudno... No i chyba się udało...
Z tego co wiem jest to pierwszy filmik nakręcony przez dziewczyny, dlatego tym bardziej jestem pod wrażeniem pomysłu, kreatywności, odwagi, zaangażowania i wczucia się w role;) Gratuluję!!! Bardzo mi się to podoba!!  Dawno nie miałam takiej uśmiechniętej buzi przy sprawdzaniu zadań ;-) Zresztą nadal, jak mijam dziewczyny na korytarzu twarz mi się cieszy.





Dziewczyny zdobyły już pierwsze "filmowe" doświadczenia - omówiłyśmy wspólnie na co zwrócić uwagę i co należy poprawić:  głośność i naświetlenie.

Pozostali uczniowie także przygotowali swoje filmiki, ale o tym w kolejnych postach.

RUNDA VII!

To już przedostatnia tura pytań!
Proszę bardzo!  I tradycyjnie życzę powodzenia oraz trzymam kciuki!!!
Na wyniki czekam do poniedziałku  4 czerwca do godziny 24.00.

SIÓDMA  TURA PYTAŃ:    

1.  Was wird am ersten August in der Schweiz gefeiert?  (2pkt)
2.  Wie heißt die bekannteste Model in Deutschland und wie heißt ihr Ehemann?  (2pkt)
3.  Wie heißt der weltbekannte Schauspieler aus Ȍsterreich? Er war auch Politiker und Kraftsportler. (2 pkt)
4.  Jaki  znany reżyser otrzymał ważną nagrodę filmową w tym roku? Jak się nazywa i z jakiego kraju pochodzi. Podaj tytuł filmu, za jaki otrzymał tę nagrodę oraz to co była za nagroda? (4 pkt)
5.  Jak nazywa się i gdzie znajduje się  miejsce, w którym można poczuć smak prawdziwej Afryki – przemierzać dżunglę i safari. (2 pkt)

Viel  Erfolg!!

Uczymy się poprzez uczenie innych!!

Jakiś czas temu w klasie Ib udało mi się przeprowadzić pewien eksperyment. Ale zacznijmy od początku - postanowiłam przetestować metodę LdL ((niem. Lernen durch Lehren), w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie. Zaproponowałam taką zamianę ról Patrycji P. oraz Klaudii Cz. Dziewczynom pomysł bardzo się spodobał. Poprzeczkę postawiłam wysoko - dziewczyny miały przeprowadzić lekcję z gramatyki, a dokładnie wprowadzić nowy temat "Czasowniki rozdzielnie złożone" - temat dla nich zupełnie nowy. Na spotkaniu omówiłyśmy główne cele lekcji, przedstawiłam dziewczynom moje oczekiwania, a one najpierw miały parę dni na zapoznanie się z tematem i zasadami rządzącymi czasownikami rozdzielnie złożonymi. Kolejnym etapem było drugie spotkanie, podczas którego przedstawiły mi swój pomysł na lekcję i rozpoczęły przygotowania, na które miały tydzień. Przyznam, że z niecierpliwością czekałam na lekcję, w której to miałam zasiąść w ławce uczniowskiej.
W końcu nastał ten dzień - okazał się on dla dziewczyn jeszcze większym wyzwaniem, gdyż zajęcia musiały przeprowadzić w całej klasie, a nie jak wcześniej planowałyśmy w swojej grupie. Ale nie poddały się i dzielnie przyjęły wyzwanie.
Lekcja wypadła fantastycznie, nie tylko "nowe nauczycielki" stanęły na wysokości zadania, ale cała klasa Ib. Uczniowie uważnie słuchali swoich "nauczycielek", chętnie się zgłaszali i odpowiadali na ich pytania, odmieniali czasowniki, w przypadku wątpliwości sam zadawali pytania. Dziewczyny - "nauczycielki" natomiast profesjonalnie przygotowały lekcję i nie zapomniały także o wprowadzeniu elementów interaktywnych. Na lekcji korzystały z tablicy interaktywnej, na której wyświetliły przygotowane przez siebie materiały, co dodatkowo uatrakcyjniło zajęcia. Klaudia przygotowała glogster - plakat interaktywny, natomiast Pati  - ćwiczenia interaktywne w programie LearningApps. Uczniowie byli maksymalnie zaangażowani. Czasem spoglądali w moim kierunku, chcąc o coś spytać, ale ja doskonale wcieliłam się w rolę "uczennicy" i nie reagowałam na ich spojrzenia.
Klaudia i Patrycja doskonale podzieliły się rolami, były chętne do pomocy, zmotywowały wszystkich uczniów do tworzenia zdań i uczestniczenia w lekcji. Na zakończenie nagrodziliśmy je gromkimi brawami. Pozostali uczniowie również spisali się na medal, byli bardzo aktywni, chętni do pracy i także zostali docenieni.
Na przerwie omówiłam z uczennicami cały przebieg ich lekcji. Najpierw one oceniły swoją "pracę" - wskazały plusy i minusy, a potem ja.
Wspólnie ustaliłyśmy, co należy poprawić następnym razem:
Na pewno należy przeprowadzić próbę generalną.
Tło do ćwiczeń zawsze należy jeszcze przetestować na tablicy szkolnej i sprawdzić, czy z każdego miejsca w klasie jest dobra widoczność.
To, co już mamy na tablicy interaktywnej nie musimy przepisywać na tablicę zwykłą.
Musimy mieć uszy i oczy szeroko otwarte;-)  Uczniowie mają tyle dodatkowych pytań.

A oto materiały przygotowane przez dziewczyny:

Glogster Klaudii:





Ćwiczenia interaktywne Patrycji:










WOW! Cóż mam więcej powiedzieć - jestem z WAS dumna!! ;-)


grafika: www.pixelio.de

Ostatni list z korespondencji międzynarodowej!

Zgodnie z naszymi ustaleniami na ostatnim środowym spotkaniu w sprawie projektu "Das Bild der Anderen" poniżej zamieszczam zwroty, które możecie wykorzystać w Waszych listach. 
Tematem ostatniego listu są wakacje. Przypominam, że kompletujecie także Wasz "Steckbrief" o partnerze/ partnerce korespondencyjnej.



Wyrażenia i zwroty "die Sommerferien":

wandern - wedrować
sich sonnen - opalać się
baden -kąpać się
klettern - wspinać się
Boot fahren - pływać łódką
Wasserskier fahren - jeździć na nartach wodnych
surfen - surfować
sich erholen - wypoczywać
sich entspannen - odprężać się
nichts tun - nic nie robić
faulenzen - leniuchować
aufs Land fahren - jechać na wieś
an den See fahren - jechać nad jezioro
an die See / ans Meer fahren -  jechać nad morze
an die Ostsee fahren - jechać nad Morze Bałtyckie
ins Gebirge fahren - jechać w góry

ins Ausland fahren - jechać zagranicę
reisen - podróżować
ins Ferienlager fahren - jechać na obóz
einen Ausflug machen - pojechać na wycieczkę

zu Hause bleiben -  zostać w domu
ins Schwimmbad gehen -  iść na basen
in die Diskothek gehen - iść na dyskotekę
ein Picknick machen -  zrobić piknik
ein Lagerfeuer machen -  palić ognisko
die Stadt besichtigen -  zwiedzać miasto
an den Strand gehen - iść na plażę
Strandball spielen - grać w piłkę plażową
Muscheln sammeln - zbierać muszle
Bernsteine suchen - szukać bursztynów
Sandburgen bauen - budować zamki z piasku
Sandkuchen machen - robić babki z piasku
im See baden  - kąpać się w jeziorze
in der See baden - kąpać się w morzu
am Strand liegen - leżeć na plaży
in der Sonne liegen -  leżeć w słońcu

angeln - łowić ryby
Freunde besuchen - odwiedzać przyjaciół
Familie besuchen - odwiedzać rodzinę
tauchen - nurkować
paddeln (mit dem Paddelboot fahren) - pływać kajakiem
segeln -  żeglować

die Natur bewundern  - podziwiać naturę
die Sehenswrdigkeiten besichtigen -  zwiedzać zabytki
 
im Zelt schlafen -  spać w namiocie
zelten - mieszkać / obozować w namiocie
 
auf einen Berg klettern -  wspinać się na górę
mit der Seilbahn fahren -  jechać kolejką linową
eine Bergtour machen - pójść w góry
na wycieczkę
Rad fahren - jeździć na rowerze
schwimmen - pływać 
Fotos machen - robić zdjęcia
ins Schwimmbad gehen - iść na basen
besichtigen - zwiedzać
Wassersport treiben - uprawiać sporty wodne


Propozycje zakończenia korespondencji:
  
Danke für unsere Brieffreundschaft.  Dzięki za naszą korespondencję.
Wir bleiben in Kontakt. Pozostaniem w kontakcie.
Mach's gut! Trzymaj się!
Ich hoffe, dass wir in Kontakt bleiben.  Mam nadzieję, że zostaniemy w kontakcie.
Ich freue mich, dass ich Dich kennengelernt habe.  Cieszę się, że Cię poznałem/ poznałam. 


No to do dzieła!  Na ostatnie list czekam do 29 maja, t.j. wtorek. 
Steckbrief oraz prezentacje dotyczące partnera lub partnerki korespondencyjnej należy dostarczyć do 25 czerwca (poniedziałek).
UWAGA!  KLASY   III  dostarczają Steckbrief oraz prezentację do 11 czerwca (poniedziałek).
Prezentacja ma być Waszym pomysłem, daję Wam wolną rękę, jakie informacje wykorzystacie oraz w jakiej formie ją wykonacie.
Moje propozycje to:  plakat, Power Point, Prezi, Voicethread, Glogster - plakat interaktywny. 
Jeśli chodzi o voicethread oraz glogster to dla większości z Was jest to nowość, dlatego podaję przykładowe prezentacje wykonane przez Hanię - jeśli potrzebujecie informacji dodatkowych, proszę o kontakt. 

Przykłady Hani:  VoiceThread 
                           Glogster 

grafika: www.pixelio.de

VI TURA pytań

Dzisiaj wtorek, czy czas na kolejną rundę pytań w naszym konkursie!
Viel Spaß!


SZÓSTA  TURA PYTAŃ:  
 
1. Wie heißt der der Bundespräsident der Schweizerischen Eidgenossenschaft?  (2 pkt)
2. Sztuka jakiego artysty pojawiała się na znaczkach pocztowych?  
    Podaj imię i nazwisko tego artysty, kraj pochodzenia oraz najbardziej znane dzieła.  (5 pkt) 
3. Gdzie znajduje się najwyżej położony  bankomat w Europie? Podaj państwo i dokładne położenie. (2 pkt) 
4. Wie heißt der größte See der Schweiz?  (2 pkt) 
5. Wie lautet die amtliche Bezeichnung  für die Schweiz ?  (2 pkt)
Viel  Erfolg!!

ranking!!

Po V turze przyszedł czas na kolejny ranking!
Tym razem maksymalną ilość punktów otrzymały aż 3 osoby: Dr Oetker, Persil i Sissi;)
W kolejności ponownie pojawiły się zmiany i jak widać wszystko jest jeszcze możliwe!!

Gratuluję  i nadal trzymam kciuki!!


RANKING

Oto ranking po ostatniej turze naszego konkursu:


Osobami, które w tej turze uzyskały maksymalną możliwą do uzyskania ilość punktów to:  Pinquin oraz Spongebob. Do końca pozostały trzy rundy, tak więc wszystko może się jeszcze zdarzyć ;-)  Przypominam kolejny raz o weryfikacji wyszukanych informacji w wielu źródłach, aby mieć pewność poprawności przesyłanych mi odpowiedzi.
Trzymam kciuki za Was wszystkich i jaką ciekawostkę umieszczam filmik dotyczący wynalazków pochodzących z Drezna.



V tura pytań!

To już kolejna piąta runda pytań. Półmetek mamy już za sobą. Czas na kolejne zagadnienia. Ranking i krótkie podsumowanie poprzedniej rundy, umieszczę jutro na blogu.


PIĄTA  TURA PYTAŃ:   

1.   Kim był Willy Brandt i jaki ważny gest wykonał wobec Polski w 1970 roku w Warszawie?  (3 pkt)
2.   Wie heiβt der Amtsitz des Bundesprȁsidenten? (2 pkt)
3.   Jaką budowlę określa się „niemiecką Wieżą Eiffla” i gdzie ona się znajduje?    (2 pkt)
4.   Co to jest „Fasslrutschen”, gdzie się odbywa i z jakiej okazji ?              (3 pkt)
5.   Jak się nazywa miasto jednego z krajów niemieckojęzycznych, które słynie z dużej ilości starych studni i fontann.  (2 pkt) 


Viel  Erfolg!!

Listy zza oceanu!

Po długiej przerwie, w końcu dotarły do mnie listy od Waszych korespondencyjnych kolegów i koleżanek z USA. Są to przedostatnie listy, jakie do siebie napisaliście. Jutro rozdam Wam je w szkole. Proponuję następne spotkanie w  środę 23 maja na godzinę 7.15 - wtedy ustalimy dokładnie co napiszemy w ostatnim już pożegnalnym liście i co będzie Waszym podsumowaniem naszej partnerskiej wymiany listownej "Das Bild der Anderen".
Ustaliłam z panią Anne Glinsky, iż ostatnie listy wyślemy do końca maja.
Szczegóły omówimy na spotkaniu w przyszłym tygodniu. 

Glog Klaudii!

glogster.com    to stronka, na której możecie tworzyć glogi, czyli plakaty interaktywne, ale o tym pisałam już wcześniej i tutaj możecie przeczytać.
Mamy pierwszego gloga. Jest to osobisty glog Klaudii z klasy Ib, przedstawiający JĄ  SAMĄ!
Rewelacja!
Dlatego właśnie glogi są świetne, ponieważ można nadać im personalny charakter, dzięki czemu mogę się czegoś nowego o Was dowiedzieć.
W ogóle wcześniej nie wiedziałam, że z Klaudii to taka "punkowa" dziewczyna i że lubi "trupie czachy" i owieczki;)




IV tura!

To już czwarta tura! Półmetek!!!
Poniżej podaję nowe zagadnienia.
Przypominam (bo ostatnio nie wszyscy pamiętali), że na pytania w języku niemieckim odpowiadamy po niemiecku oraz proszę o przemyślane budowanie zdań bez żadnych skomplikowanych form: podmiot + orzeczenie (czasownik) i reszta zdania. Nie ma nic prostszego przecież;)
Proszę też, abyście uważniej czytali pytania, gdyż czasem Wasze odpowiedzi są zupełnie oderwane od tematu.

Wie immer:   Viel Erfolg!!  


CZWARTA  TURA PYTAŃ:   

1. W którym niemieckojęzycznym kraju i gdzie dokładnie znajduje się najwyżej położona cukiernia w Europie?  (2 pkt)

2. Jak się nazywa  i z jakiego kraju pochodzi artysta, który w tym roku świętowałby swoje 150 urodziny.  Jaki tytuł nosi jego najbardziej znane dzieło?  Podaj polskie i niemieckie tłumaczenie.  (3 pkt)

3. Z jakiej bajki pochodzi ten cytat? Podaj autora i tytuł w języku polskim i niemieckim.
"Spieglein, Spieglein an der Wand,
Wer ist die Schönste im ganzen Land?"    (2 pkt)

4. Wymień wszystkie wynalazki pochodzące z Drezna. (5 pkt) 

5. Wie heiβt der Bundesprȁsident von Deutschland?  (2 pkt)    

Ranking po III turze

Oto ranking po trzeciej turze pytań!
Oj, dzieje się, dzieje!!


Tym razem zadanie również nie było zbyt proste.
Poprawne odpowiedzi na wszystkie pytania udzielił PINGUIN.  Gratuluję!

III tura pytań

Już umieszczam wszystkim niecierpliwym kolejną już trzecią turę pytań.  Przypominam, abyście uważnie czytali pytania, potwierdzali parę razy wyszukaną odpowiedź w wielu źródłach, odpowiadali całym zdaniem (szczególnie chodzi mi tutaj o odpowiedzi w języku niemieckim)  oraz pisali na temat i swoimi słowami.
Na Wasze odpowiedzi czekam do poniedziałku 24.00  ;-)


TRZECIA  TURA PYTAŃ:   

1. Was bedeutet das Wort „Fronleichnam” auf Polnisch. (2 pkt)
2. Nenne die lȁngsten Flüsse in Deutschland, Ȍsterreich und in der Schweiz.  (5 pkt)
3. Wie heiβt der erste Computer der Welt und wer hat ihn konstruiert ?  (2 pkt)
4. W jaki sposób Niemcy przepędzają zimę?  (2 pkt)
5. Dlaczego poniedziałek jest historycznym dniem w Niemczech?  (2 pkt)


Viel  Erfolg!!

Ranking po turze II

Przedstawiam poniżej ranking po drugiej turze. Nastąpiło małe przetasowanie, ale oto właśnie chodzi - aby coś się działo i nie było nudno;)
Muszę przyznać, że jednak pytania okazały się trudniejsze niż poprzednio, albo za mało szperaliście w sieci;);) 
Największy problem mieliście w odpowiedzi na pytanie nr 2 i 3, a odpowiedzi na pytanie 4 natomiast były bardzo zróżnicowane. 
Moje krótkie spostrzeżenia:
- bardzo proszę podpisujcie się pod odpowiedziami Waszymi pseudonimami, nie pamiętam kto jakie miał i za każdym razem muszę szukać;
- pamiętajcie, aby informacje sprawdzać  w kilku źródłach jeśli bazujecie tylko na internecie, nie warto bazować na jednej znalezionej odpowiedzi, gdyż może ona okazać się błędną. W internecie można umieszczać różne informacje, które niekoniecznie muszą być zgodne z prawdą.

Jeśli macie ochotę skonsultować odpowiedzi, punktację itp. itd. zapraszam w piątek;)
Do północy umieszczę III turę pytań;)