niedziela, 27 maja 2012

Uczymy się poprzez uczenie innych!!

Jakiś czas temu w klasie Ib udało mi się przeprowadzić pewien eksperyment. Ale zacznijmy od początku - postanowiłam przetestować metodę LdL ((niem. Lernen durch Lehren), w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie. Zaproponowałam taką zamianę ról Patrycji P. oraz Klaudii Cz. Dziewczynom pomysł bardzo się spodobał. Poprzeczkę postawiłam wysoko - dziewczyny miały przeprowadzić lekcję z gramatyki, a dokładnie wprowadzić nowy temat "Czasowniki rozdzielnie złożone" - temat dla nich zupełnie nowy. Na spotkaniu omówiłyśmy główne cele lekcji, przedstawiłam dziewczynom moje oczekiwania, a one najpierw miały parę dni na zapoznanie się z tematem i zasadami rządzącymi czasownikami rozdzielnie złożonymi. Kolejnym etapem było drugie spotkanie, podczas którego przedstawiły mi swój pomysł na lekcję i rozpoczęły przygotowania, na które miały tydzień. Przyznam, że z niecierpliwością czekałam na lekcję, w której to miałam zasiąść w ławce uczniowskiej.
W końcu nastał ten dzień - okazał się on dla dziewczyn jeszcze większym wyzwaniem, gdyż zajęcia musiały przeprowadzić w całej klasie, a nie jak wcześniej planowałyśmy w swojej grupie. Ale nie poddały się i dzielnie przyjęły wyzwanie.
Lekcja wypadła fantastycznie, nie tylko "nowe nauczycielki" stanęły na wysokości zadania, ale cała klasa Ib. Uczniowie uważnie słuchali swoich "nauczycielek", chętnie się zgłaszali i odpowiadali na ich pytania, odmieniali czasowniki, w przypadku wątpliwości sam zadawali pytania. Dziewczyny - "nauczycielki" natomiast profesjonalnie przygotowały lekcję i nie zapomniały także o wprowadzeniu elementów interaktywnych. Na lekcji korzystały z tablicy interaktywnej, na której wyświetliły przygotowane przez siebie materiały, co dodatkowo uatrakcyjniło zajęcia. Klaudia przygotowała glogster - plakat interaktywny, natomiast Pati  - ćwiczenia interaktywne w programie LearningApps. Uczniowie byli maksymalnie zaangażowani. Czasem spoglądali w moim kierunku, chcąc o coś spytać, ale ja doskonale wcieliłam się w rolę "uczennicy" i nie reagowałam na ich spojrzenia.
Klaudia i Patrycja doskonale podzieliły się rolami, były chętne do pomocy, zmotywowały wszystkich uczniów do tworzenia zdań i uczestniczenia w lekcji. Na zakończenie nagrodziliśmy je gromkimi brawami. Pozostali uczniowie również spisali się na medal, byli bardzo aktywni, chętni do pracy i także zostali docenieni.
Na przerwie omówiłam z uczennicami cały przebieg ich lekcji. Najpierw one oceniły swoją "pracę" - wskazały plusy i minusy, a potem ja.
Wspólnie ustaliłyśmy, co należy poprawić następnym razem:
Na pewno należy przeprowadzić próbę generalną.
Tło do ćwiczeń zawsze należy jeszcze przetestować na tablicy szkolnej i sprawdzić, czy z każdego miejsca w klasie jest dobra widoczność.
To, co już mamy na tablicy interaktywnej nie musimy przepisywać na tablicę zwykłą.
Musimy mieć uszy i oczy szeroko otwarte;-)  Uczniowie mają tyle dodatkowych pytań.

A oto materiały przygotowane przez dziewczyny:

Glogster Klaudii:





Ćwiczenia interaktywne Patrycji:










WOW! Cóż mam więcej powiedzieć - jestem z WAS dumna!! ;-)


grafika: www.pixelio.de

7 komentarzy:

  1. Pierwsze koty za płoty! Brawo dla odważnych nauczycielek! Pewnie się nie skończy na tej lekcji, co? Kto powiedział, że nauka musi być nudna? Życzę dalszych sukcesów Pani Prof ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeee.. to są ambitne dziewczyny! Wielkie gratulacje!:)

      Usuń
  2. Das habt ihr wunderbar gemacht. viel konnte ich sogar im Text lesen und verstehen. Die Ideen sind sehr gut. Zu LDL: diese Methode bringt Schüler in Verantwortung für ihren Lernprozess. Dadurch steigen die Motivation sowie die Akzeptanz der Schüler untereinander und für das Thema, welches durch sie präsentiert wird. Der Lehrer findet machmal die Worte nicht, um es den Schülern zu erklären. Wenn das nun Schüler übernehmen, ist auch die Sprache oft deutlich näher an den Mitschülern. Der Lehrer selbst hat bei LDL die Möglichkeit, seine Schüler zu beobachten und ggf. individuelle Unterstützung zu geben. Weiter so, liebe Marta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danke Elke! Deine Meinung ist für mich sehr wichtig!!!

      Usuń
    2. Danke liebe Elke! Deine Meinung ist für mich sehr wichtig!

      Usuń
  3. Hallo liebe Marta,
    es ist wunderbar für mich zu sehen, wie du mit deinen Schülern umgehst, nämlich voller Respekt und vollem Vertrauen in ihre Fähigkeiten. Ich denke, es sollte das Ziel jedes Lehrers sein,die Schüler zu Lehrern zu machen. Ich gratuliere dir und deinen Schülern zu diesem gelungenen Projektund vielen Dank auch, dass du uns alle daran teilhaben lässt!!!
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danke liebe Barbara für deinen Kommentar! Das bedeutet für mich wirkluch viel!

      Usuń