Chińczyk na niemieckim!

Kto nie zna gry planszowej "Chińczyka"?  Po niemiecku to znana gra "Mensch, ärgere dich nicht!". Nie jeden raz pewnie każdy z nas zdenerwował się stojąc ciągle na starcie i nie mogąc wyrzucić sześciu oczek lub brakowało mu oczek aby dotrzeć do końcowej piramidy lub został zbity przez przeciwnika.  Myślę, że właśnie emocje towarzyszącej tej grze przyczyniły się do jej popularności. 
Ja również postanowiłam tę popularność wykorzystać i dostosować chińczyka do warunków lekcyjnych. 

Moja kochana nauczanka Apanaska (Joanna Apanasewicz) wrzuciła jakiś czas temu przerobioną planszę chińczyka na potrzeby swoich dzieciaków w klasach I-III. Od razu, gdy ją zobaczyłam wiedziałam jak wykorzystam na niemieckim. Postanowiłam przerobić na różne wersje odmian czasownika. Zamówiłam pionki w czterech kolorach oraz zestawy kostek. Wydrukowane plansze zalaminowałam. 


Na pierwszy rzut poszła klasa pierwsza, która właśnie dzisiaj w ramach powtórzenia i utrwalenia odmiany dotychczas poznanych czasowników, mogła w grupach zagrać w uproszczoną wersję tej gry. 
Dlaczego uproszczoną? Ponieważ zamiast czterech pionków gracze mają po dwa pionki. Gracz może iść dalej jeśli odmieni poprawnie czasownik znajdujący się na danym polu. Uczniowie mogą korzystać z ćwiczeń, podręcznika oraz zeszytu. Ważne, aby dobrze odmienić czasownik - w przeciwnym razie traci kolejkę. Uczniowie mają słuchać się nawzajem i poprawiać - chodzę pomiędzy grupami i przysłuchuję się, dopytując o cechy charakterystyczne danego czasownika. 






Dla zainteresowanych plansze, które wykorzystuję i ewentualnie edytuję:



6 komentarzy:

  1. Witam,
    uwielbiam gry na lekcjach i moi uczniowie również. Zabieram ze sobą do szkoły. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, dziękuję za inspirację i wzory do wykorzystania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pobrałam z radością, dziękuje pięknie !!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ma Pani ciekawe pomysly na nauczanie. Dziękuję za inspiracje !��

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki! Podzielcie się swoją realizacją i relacją z Waszych zajęć!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzień dobry, gdzie mogę pobrać czystą planszę do chińczyka?

    OdpowiedzUsuń