die Fliege, czyli MUCHA na niemieckim

Dzisiaj na niemieckim w klasach pierwszych pojawiła się MUCHA! Tak! To nie pomyłka! Ale to nie była prawdziwa mucha tylko taka aktywność związana utrwaleniem odmiany czasowników przez osoby. Ale od początku:
Ostatnio doszłam do wniosku, że się chyba przez okres świąteczny rozleniwiłam, bo jakoś tak zaczęłam się nudzić na swoich lekcjach - JA, a co dopiero uczniowie? Postanowiłam wprowadzić coś nowego, coś czego jeszcze nie było. Coś, co nie będzie zbyt długo trwało a jednocześnie będzie fajnym elementem powtórkowo-utrwalającym wiedzę. 


Z pomocą przyszedł mi blog dziewczyn z grupy Superbelfrzy MINI - Zamiast Kserówki (który oczywiście bardzo polecam) i zainspirowała mnie zabawa na koncentrację, opisana przez Anię Grzegory. Od razu w głowie pojawił się pomysł, jak MUCHĘ przysposobić do niemieckiego. 
Najpierw uzupełniłam gotowy szablon z muchą. Ponieważ uczniowie na tym etapie ciągle mają problemy z odmianą czasowników przez osoby, chciałam aby powstała aktywność, którą będę mogła powtarzać co jakiś czas i która jednocześnie będzie utrzymywała wszystkich uczniów w koncentracji i zaciekawieniu. W związku z tym, szablon został uzupełniony różnymi czasownikami do tej pory poznanymi:



  
Aktywność trwała zaledwie 6 minut i przedstawiała się następująco:
Aby nie mylić strony lewej z prawą usadowiłam się w ławkach między uczniami. Następnie zaczęłam podawać instrukcję:
"Mucha jest na środku, much idzie do góry, mucha idzie w prawo, mucha idzie w prawo, mucha idzie w lewo, mucha idzie na dół, mucha idzie na dół - gdzie jest mucha? (i tu podawałam imię jakiegoś ucznia lub uczennicy)". Oczywiście instrukcje mogą być krótsze lub dłuższe - jak wolimy. Uczeń, którego wybrałam czyta czasownik, tłumaczy na język polski i odmienia przez osoby. Klasa się przysłuchuje i reaguje w przypadku błędu. Wszystko odbywa się w atmosferze uśmiechu i koncentracji. Kolejnym krokiem będzie podawanie instrukcji w języku niemieckim, ale ponieważ to uczniowie dopiero zaczynający naukę języka zdecydowałam się wprowadzać to powoli, aby ich nie zniechęcić i nie zdemotywować. Zależało mi także, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani, a nie wyłączali się z powodu nie rozumienia polecenia. Można także poprosić uczniów, aby przejęli rolę nauczyciela ;) 
Myślę, że MUCHA może przyjąć się nie tylko do czasowników, wszystko zależy od naszej kreatywności! 


2 komentarze: