Jak skutecznie się uczyć? - kolejny pomysł na pierwsze lekcje i to na każdym przedmiocie


 Pandemia obnażyła wiele mankamentów systemu edukacji. Niewątpliwie jednym z nich był fakt, że szkoła nie uczy tego, jak się uczyć. Większość uczniów i uczennic kompletnie nie wiedziała, jak się za to zabrać i często, bez wsparcia rodziców i bliskich, nie byli w stanie ruszyć z miejsca.

Ostatnio Empik w ramach akcji  #wiemikropka wypuścił kilka filmów edukacyjnych. Jeden z nich to materiał stworzony przez Pana Belfra, który w bardzo prosty i pobudzający wszystkie zmysły sposób przedstawia kilka sposobów na skuteczne uczenie się. Jest to świetny sposób na wprowadzenie uczniów właśnie w tematykę uczenia się, a ja dodatkowo widzę bardzo duży potencjał wykorzystania jednej z możliwości aplikacji Nearpod, czyli tworzenia interaktywnego video, w trakcie którego oglądający nie tylko oglądają i słuchają, ale także przetwarzają i poddają refleksji to co zobaczyli i usłyszeli. W cały filmik wkomponowałam pytania otwarte oraz aktywności w formie quizu, pojawiające się w różnych momentach filmu. Mogą być one przyczynkiem do rozmowy z nauczycielem, albo z rodzicami, ponieważ tak wykonany interaktywny filmik możemy wykorzystać na trzy różne sposoby.


Pierwszy to wykorzystanie filmu w czasie rzeczywistym w trakcie lekcji, kiedy to uczniowie angażują się na swoich urządzeniach mobilnych lub stronie internetowej, rozwiązując zadania w obecności nauczyciela i omawiając je na bieżąco.

Drugi to udostępnienie filmiku jako zadanie domowe do pracy własnej, dzięki kodowi udostępnionemu przez nauczyciela na określony czas. Uczeń lub uczennica pracuje wtedy sam lub w towarzystwie rodziców, każdorazowo zatwierdzając swoją odpowiedź, którą nauczyciel widzi u siebie w raportach. Do tych odpowiedzi można potem wrócić podczas kolejnych lekcji. 

Trzeci sposób to jako interaktywne video aktywowane na tablicy interaktywnej lub monitorze, w sytuacji gdy uczniowie nie mają urządzeń mobilnych a filmik jest samosterowalny i zatrzymuje się w momencie pojawienia się aktywności. Nauczyciel może zaprosić ucznia do odpowiedzi lub włączyć klasę do dyskusji w przypadku pytań otwartych, bo wtedy znika opcja wpisywania odpowiedzi. W tym wariancie nie generuje się też żaden kod, bo pracujemy w formie plenum. 

Ja chciałam pokazać Wam, chociaż od strony użytkownika jak to wygląda, dlatego włączam tryb zadania domowego, podaję Wam kod aktywny do końca września i ewentualnie link bezpośredni i możecie działać i zobaczyć, jak to funkcjonuje.

Wchodzicie na stronę:   https://nearpod.com/student/  i w miejsce students code wpisujecie poniższy kod. Albo bezpośrednio z linku: https://share.nearpod.com/vsph/pKadWtp9Lu

Miłej i skutecznej nauki w takim razie! 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz