WymyślMY sobie krzyżówkę

Nowy dział. Nowe słownictwo. Nie da się tego pominąć. 

Wszyscy wiemy, że bez słówek na języku obcym ani rusz. 

Na moich lekcjach lubię widzieć, że uczniowie są zaangażowani, lubię też, gdy współpracują, lubię gdy przetwarzają nowe informacje, a nie tylko bezmyślnie przepisują z książki lub z tablicy. Uważam jednak, że PISANIE jest ważnym elementem stymulującym w związku z tym staram się wymyślać różne formy kreatywne poznawania słówek. 

Ostatnio na ratunek przyszła mi krzyżówka. 

Ale nie jako gotowiec, tylko taka, którą uczniowie stworzą do nowo poznanych słówek z zakresu części ciała. Krótko przypomniałam, jak wygląda krzyżówka (jak się później okazało jednak za mało czasu poświęciłam na ten element - krzyżówki również stają się totalnie jakimś prehistorycznym tworem) , podałam hasło jakie ma się wyłonić z tej krzyżówki i zadałam tworzenie haseł do słówek w formie zagadek, pytań, powiedzeń, przysłów z dystansem do siebie, humorem i kreatywnością. 

Uczniowie pracowali w parach lub trójkach. Miałam dostać pustą krzyżówkę z opisanymi hasłami. Zadanie nie zostało w pełni zrealizowane tak, jak sobie to założyłam, ale w sumie nie ten produkt miał być efektem końcowym.

Chciałam, aby w klasie była rozkmina - i była!

Chciałam, aby było zaangażowanie - i było!

Chciałam, aby było radośnie - i było!

Chciałam, aby mnie zaskoczono - i tak się stało! Poniżej wrzucam dowód! 



Stworzone hasła wykorzystałam dzisiaj na kolejnej lekcji, jako pracę ze słowniczkiem z książki. Świetnie się bawiliśmy. I co więcej - każda osoba miała otwarty podręcznik i każda osoba zaangażowała się w aktywność, co nie zawsze jest taką oczywistością.

Zdecydowałam się także zaskoczyć uczniów i uczennice moją wersją krzyżówki i wykreślanki (to wstęp do kolejnych aktywności dla nich, ale już wiem, że muszę ich z każdym narzędziem wcześniej zapoznać, bo niestety nie wiedzą o co chodzi, albo wiedzą "ale po swojemu").

W tym celu wspólnie z usprawniaczem mojej pracy, czyli Mr ChatGPT stworzyłam zagadki, które oprócz tego, że miały za zadanie utrwalić słownictwo obecnie poznawane, to jeszcze miały pobudzić uczniów i uczennice do kreatywnego myślenia, rozkminy i komunikacji między sobą. 

I to było! Ale i tak nic nie zastąpi ich procesu twórczego, nawet jeśli było to dla nich trudne. Bo to, że było trudne oznacza właśnie, że ma być tego więcej. 

A najlepszy i szybki generator wykreślanek i krzyżówek to oczywiście KRZYŻÓWKI.EDU.PL

Wrzucam Wam przykładowe gotowce, bo miałam ich kilka. 




Okazuje się, że MOC tkwi w prostocie i umiejętności dostosowania tej prostoty w projektowaniu doświadczenia edukacyjnego danej grupy. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz