Eksperyment - podsumowanie

W drugiej połowie marca ogłosiłam na blogu oraz w klasach trzecich EKSPERYMENT w oparciu o zasady gamifikacji.
Eksperyment został przeprowadzony do końca, jednak wielu uczniów zrezygnowało. Zastanawiając się nad tym, dlaczego tak się stało, doszłam do wniosku, że za późno wystartowałam zapominając, że nie samym niemieckim żyje człowiek - wszystko zaczęło dziać się od kwietnia, kiedy to III klasy były skupione na przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego, a potem także wszystkimi innymi przedmiotami i staraniem się o jak najlepsze oceny, czyli pisaniem testów, sprawdzianów, klasówek...
Poza tym nie wszyscy uczniowie potrafili odnaleźć się w przestrzeni zondle albo learningapps. Okazało się, że wielogodzinne przesiadywanie przed kompem i granie w gry typu strzelanki, czołgi, czy inne tego typu, niekoniecznie świadczy o umiejętnościach związanych z poruszaniem się na platformach edukacyjnych, niektórzy byli totalnie zagubieni.
Uczniowie, którzy jednak zdecydowali się kontynuować stworzyli całkiem pokaźną bazę materiałów z języka niemieckiego, które na pewno wykorzystam do WIKI, dzięki czemu uczniowie będą mogli utrwalać słownictwo tematycznie z pomocą różnych interaktywnych zadań.
W związku z faktem, ze tak niewiele osób zostało do końca mając jeszcze obciążenie innymi przedmiotami, postanowiłam w trakcie zmienić zasady: ocenę wyższą otrzymały osoby, które zrobiły pewne 4 poziomy. Zasady dotyczące poziomu 3 i 2 pozostały bez zmian.
W nowym roku szkolnym planuję kontynuować eksperyment zgodnie z zasadą "praktyka czyni mistrza". Tym razem zaczniemy jednak od października, aby uczniowie mieli dłuższy czas na zaplanowanie swoich działań. Uczestnictwo oczywiście będzie dobrowolne. Myślę, że jest to dużo lepsze rozwiązanie.

Gimnazjalny Projekt Edukacyjny - PODSUMOWANIE

W końcu przyszedł czas na podsumowanie tegorocznych edukacyjnych projektów gimnazjalnych. W tym roku szkolnym z niemieckiego zgłosiły się dwie grupy z klas drugich.
Pierwsza grupa z klasy II B w składzie: Błażej A., Kamil T., Wioletta B., Klaudia Cz., Lucyna D. i Łukasz B. przygotowywała adaptację teatralną bajki braci Grimm "Kopciuszek", czyli Aschenputtel. 
Zadaniem drugiej grupy z klasy II A w składzie:  Patrycja J., Karolina L., Natalia K., Edyta B., Kinga Sz., Ilona K., Patrycja G. i Joanna S. była adaptacja filmowa bajki braci Grimm "Królewna Śnieżka", czyli Schneewittchen

Wszystkie grupy musiały opracować własny, napisany prostym językiem scenariusz, który potem tłumaczyły na język niemiecki. Następnie musiały dokonać wewnątrzgrupowego podziału na konkretne zadania do wykonania, czyli ewentualne dekoracje, rekwizyty, plakaty, zaproszenia, obróbka zdjęć, montaż filmiku, oprawa muzyczna, akcja reklamowa oraz przygotowanie publicznej prezentacji. W tym roku dodatkowo wprowadziłam prowadzenie bloga, jako dokumentowania postępów w realizacji projektu. Każdy lider grupy miał za zadanie założenie bloga (przy mojej drobnej pomocy) oraz systematyczne jego prowadzenie. Nie ingerowałam w treść bloga - ważne było, aby grupa identyfikowała się z nim, bo to ważna część ich projektu. W każdej chwili każdy mógł podejrzeć, na jakim etapie jest grupa. Muszę przyznać, że blogi prowadzone były perfekcyjnie. Zresztą nie tylko ja to dostrzegłam, ale także Szkoła z Klasą 2.0, która uznała oba blogi za wzorcowe przy pracy nad projektem.

Prezentacja publiczna odbyła się 20 czerwca w auli Szkoły Podstawowej  i muszę przyznać, że było to Wielkie Wydarzenie. Obie grupy zaprezentowały efekt swojej ciężkiej pracy przed uczniami, nauczycielami, rodzicami i pozostałymi zaproszonymi gośćmi.

Myślą przewodnią tegorocznych projektów edukacyjnych było pytanie:  "Czy języka niemieckiego można uczyć się poprzez zabawę? " - obie grupy znakomicie odpowiedziały na to pytanie pokazując wszystkim zgromadzonym efekty swojej pracy, czyli film i przedstawienie, w trakcie których nie jeden raz musiałam uciszać publiczność z wielką trudnością tłumiącą śmiech!

I oto właśnie chodzi, aby nauka sprawiała nam przyjemność, radość, aby była świetnym pretekstem do spotkań, aby rozwijała współpracę i kreatywność, aby wyzwalała pozytywną energię. Oglądając występy moich grup w pewnym momencie miałam wrażenie, że oni zupełnie zapomnieli, że to wszystko odbywa się w języku niemieckim. TO JEST TO!

Cóż mam powiedzieć?  Jestem dumna z moich uczniów!!

Zachęcam do zaglądania na blogi projektowe uczniów!
Blog grupy teatralnej:  Aschenputtel - Kopciuszek
Blog grupy filmowej:  Schneewittchen - Królewna Śnieżka

Poniżej przedstawiam filmiki z projektu:

Kopciuszek:



Królewna Śnieżka:



Oczywiście czeka nas jeszcze grupowe podsumowanie całego projektu, samoocena, przeanalizowanie pracy i publicznej prezentacji, ale to już we wrześniu ;)