Frohe Ostern!

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy składam Wszystkim Uczniom i  Odwiedzającym życzenia z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
Avatarek wszystko Wam powie w wersji mieszanej niemiecko-polskiej.


Wielkanoc, Ostern już tuż tuż....


Tak sobie dzisiaj na lekcji języka niemieckiego z klasą trzecią testowaliśmy nową tablicę interaktywną w sali. Nowość to dla nas była, ponieważ tablica ta funkcjonuje bez pisaka (który czasem nie styka) -  a pisak ten zastępujemy paluszkiem ;-) Ponieważ akurat nie mieliśmy chwilowo dostępu do sieci, wykorzystaliśmy ten czas, aby wspólnie trochę pomalować paluszkiem na tablicy - w końcu można się trochę pobawić w ten sposób.
Namalowaliśmy kartkę świąteczną z życzeniami, oczywiście po niemiecku.
Na naszej kartce jest słoneczko - i wszystkim życzę między innymi takiego słoneczka na te święta!
FROHE  OSTERN! 





Projekty Gimnazjalne 2012/ 2013


Czas uchylić rąbka tajemnicy i napisać troszkę o tegorocznych gimnazjalnych projektach edukacyjnych z języka niemieckiego!
Chociaż ja sama to w sumie dużo pisać nie muszę, bo grupy same piszą o sobie ;-)
W tym roku zgłosiły się do mnie dwie grupy, a tematy są jak zwykle kreatywne, motywujące do działania i oczywiście po niemiecku. Bardzo lubię, gdy uczniom praca nad projektem gimnazjalnym sprawia duuużo frajdy i ta nauka jakoś taka odbywa się bardzo naturalnie.
Czym się różni ten rok od poprzednich? Jak to zwykle w szkole bywa, całą pracę projektową musimy dokumentować, wypisywać harmonogramy, cele, główne działania, sporządzać listy obecności, prowadzić kartę projektu, pomyślałam, że świetną teczką może być BLOG. Dlatego zadaniem lidera grupy jest między innymi prowadzenie bloga. Obu liderkom pokazałam tylko jak zacząć w bloggerze - nic więcej... Całą resztę wykonały same: czcionki, kolory, tło, szablon, podstrony, kategorie i inne bajery. Bardzo szybko ten blog stał się naturalną częścią projektu, a ja dzięki temu mogę cały czas na bieżąco sobie czytać i oglądać, co tam się ciekawego w sprawie dzieje, czy pracują, czy są jakieś postępy, czy może prace się zatrzymały. Oczywiście byłam bardzo ciekawa, jak to się wszystko rozwinie i muszę przyznać, że i tym razem moja intuicja mnie nie zawiodła - pomysł sprawdził się rewelacyjnie i to działa! Polecam wszystkim!
Pierwsza grupa projektowa ma za zadanie przedstawić uproszczoną wersję Kopciuszka własnego autorstwa w języku niemieckim w formie występu teatralnego, a tutaj ich BLOG.
Druga grupa żeńska przedstawia swoją uproszczoną filmową wersję Śnieżki, a oto jej BLOG.

Obie grupy mają świetne pomysły, są pełne ochoty do pracy i małymi kroczkami zbliżają się do celu! Już nie mogę się doczekać czerwca, kiedy to wszyscy zaprezentują efekty swojej całorocznej pracy;)
Zachęcam do zaglądania na oba blogi ;)

EKSPERYMENT w klasach trzecich!



Od marca ruszył długo planowany przeze mnie EKSPERYMENT w klasach trzecich!
Postanowiłam ich trochę "zgamifikować" oraz zachęcić i zmotywować do powtarzania języka niemieckiego, bo przecież tylko w ten sposób utrwalamy wcześniej nabytą wiedzę. Uczniowie, wykonując zadania z wybranych przez siebie zagadnień tematycznych mogą nawet otrzymać ocenę wyżej na koniec roku czy też liczyć na inne przywileje. Opracowałam zasady, bonusy, straty oraz tabelkę przedstawiającą ich postępy na bieżąco.
Nigdy wcześniej czegoś takiego nie praktykowałam, więc sama jestem ciekawa całego przedsięwzięcia.
W akcji bierze udział w sumie 30 ochotników z dwóch klas, 9 uczniów nie skorzystało. Zadania można tworzyć w aplikacjach learningapps, zondle, quizlet i jeszcze dla chętnych w paru innych. W programach tych tworzę klasy, a uczniowie otrzymują ode mnie hasła. Już widać pierwsze interakcje i gry. W ten sposób uczniowie będą utrwalać sobie na bieżąco słówka i zwroty z różnych obszarów tematycznych, a ich zadania będziemy wykorzystywać do ćwiczeń na tablicy interaktywnej.

TUTAJ można znaleźć opis i przebieg EKSPERYMENTU.
Tabelki z postępami: III A  III B.

Z wizytą w szkołach podstawowych!


Postanowiłam jakoś spożytkować nadmiar energii Patrycji P. i Klaudii Cz. z klasy II b i z początkiem lutego zaproponowałam im taki mały projekt, polegający na przygotowaniu i przeprowadzeniu lekcji o krajach niemieckojęzycznych dla młodszych kolegów i koleżanek z klas VI.
Dziewczyny od razu z błyskiem w oku zgodziły się i już zaczęły planować, obmyślać i przedstawiać mi swój scenariusz.
Ponieważ jestem wielką fanką metody LdL (Lernen durch Lehren), a moje uczennice już miały okazję wcielić się w role nauczycielek, postanowiłam wykorzystać ich potencjał, a metodę dostosować do ich umiejętności językowych i naszego poziomu podstawowego. Ponieważ klasy VI w szkole podstawowej mają tylko język angielski, a w przyszłym roku większość z uczniów wybiera język niemiecki jako język dodatkowy, dziewczyny postanowiły przybliżyć im podstawowe informacje o krajach niemieckojęzycznych oraz parę szczegółów z gramatyki i słownictwa.
Wszystko oczywiście w oparciu o nowoczesne technologie;)
W celu opracowania scenariusza spotkałam się z dziewczynami online organizując na google+ hangout, dzięki czemu pokazałam, jak szybko i przyjemnie mogą współpracować ze sobą nie ruszając się z domu (na przykład w przypadku choroby lub śnieżycy, która właśnie pojawiła się za oknem). Wspólnie omówiłyśmy tematykę, dziewczyny zaproponowały podział ról i dokonały doboru odpowiednich narzędzi - programów i aplikacji.

Jesteśmy już po pierwszych wizytach w okolicznych podstawówkach, w Pielgrzymowicach oraz Golasowicach. Patrycja i Klaudia radzą sobie świetnie - obie się uzupełniają, są urodzonymi nauczycielkami;) Jestem pełna podziwu, jak fantastycznie weszły w swoje role oraz jaka jest reakcja młodszych kolegów i koleżanek. Wszyscy są bardzo aktywni, zainteresowani i zadowoleni.
Przed nami jeszcze dwie wizyty w szkołach podstawowych w Pawłowicach.
Szczegółowe relacje można znaleźć na blogu dziewczyn:  GUMISIE, czyli  
Gimnazjalistki Uczą Młodszych I SInteraktywnie Edukują.

A tutaj pokaz slajdów z dotychczasowych wizyt w szkołach:


Wywiadów Czar!

Już jakiś czas temu uczniowie z klas pierwszych i trzecich mieli za zadanie przeprowadzić wywiady z gwiazdą;)  Oczywiście po niemiecku. Wyboru gwiazdy mogliście dokonać sami.
Wyszedł fantastyczny materiał - muszę stwierdzić, że jesteście coraz lepsi, co mnie niezmiernie cieszy oczywiście.
Tak więc były wywiady z mniej lub bardziej znanymi personami - tu od razu chciałabym zwrócić Wam uwagę na przyszłość, abyście w tego typy filmikach stosowali zmienione nazwiska i pseudonimy.

Poniżej zamieszczam filmiki, których twórcy zgodzili się na opublikowanie na naszym blogu;)

Zacznę od Błażeja B. i Jakuba B., ponieważ chłopcy jak zwykle zadziwiają mnie technicznym obrobieniem filmiku - przy Was zdaję sobie sprawę, jak dużo jeszcze przede mną;)
Świetny pomysł! Oglądałam Wasz filmik z prawdziwą przyjemnością. Wdarły się drobne błędy, jednak całość wyszła doskonale!!




Teraz kolej na Błażej H. i Roberta R. - tutaj chłopcy aż za bardzo wczuli się w powierzone sobie role i trochę pomieszała się Wam odmiana czasownika przez osoby, ale ogólnie wywiad ogląda się świetnie.
 



Dziewczyny z III a Agata i Justyna, przedstawiły wywiad z żoną Świętego Mikołaja. Bardzo interesujący wywiad - żona MIkołaja ma bardzo ciekawe życie ;) Wasz wywiad jest bardzo "na luzie".




Chłopcy z IIIa Kamil i Patryk przygotowali wywiad z Arnoldem Schwarzenegerem. Nie ukrywam, że oglądając ten wywiad prawie płakałam ze śmiechu ;) Krótki wywiad, ale poprawny i na temat!




Hania H., Ada P. i Agnieszka K. zrobiły prawdziwy SHOW!  Na początku trochę zmylił mnie język polski, ale szybko zorientowałam się o co chodzi... Genialny pomysł na wywiad! Świetna gra aktorska;)




Kolejne wywiady zostały przygotowane tylko z napisami. A szkoda...
Pierwszy filmik dziewczyn zrobił na mnie wrażenie, jeśli chodzi o grę aktorską i  sam montaż.




I ostatni filmik chłopców z IIIa w piłkarskim stylu.



Oglądając Wasze filmiki widzę, że warto zadawać Wam od czasu do czasu takie zadania domowe, bo to się sprawdza, bo widzę, że Wam zależy i widzę, ile frajdy Wam to sprawia, co jest dla mnie najważniejsze ;) No i mam oczywiście porównanie, jakie postępy robicie, nie tylko w języku niemieckim, ale Wasze techniczne umiejętności się rozwijają, nie wspominając o ukrytych talentach aktorskich ;)

Rozstrzygnięcie KONKURSU

W dniu 4 marca 2013 na międzynarodowej konferencji dla nauczycieli języka niemieckiego DaFWebKon zostały ogłoszone wyniki konkursy "Gesehen. Gefilmt. Gelernt".
konkurs ten został zorganizowany przez międzynarodową grupę zrzeszającą nauczycieli języka niemieckiego DaF Lehrer Online. 
Nasze uczennice również wzięły udział w tym konkursie i wspólnie nakręciłyśmy filmik w kategorii "Grammatik". 
Razem z uczennicami z klasy II b w składzie: Patrycja Puzoń, Martyna Orszulik, Martyna Hudziec, Marta Herman, Monika Wojewidzic, Sandra Brachaczek, Patrycja Kowalska, Lucyna Dyrna, Klaudia Czyż, Kamila Herman, Dominika Świderek oraz Beata Pastuszek opracowałam scenariusz i na jego podstawie nakręciłyśmy filmik zatytułowany „Wechselpräpositionen”.
Okazało się, że nasz filmik zdobył I miejsce w tej kategorii oraz nagrodę publiczności.

Jury, w skład którego wchodzili uczniowie, nauczyciele oraz specjaliści od multimediów brali pod uwagę takie elementy jak:
- praktyczne zastosowanie filmiku na lekcjach
- język i wymowa
- reżyseria oraz elementy aktorstwa
- jakość techniczna
- treść i wartość informacyjna
Oprócz tego liczyła się oryginalność i innowacyjność, zaangażowanie uczniów i pomysłowość. Takich cech naszym uczniom nie brakuje!
Uzyskaliśmy w sumie 116 punktów na 125 możliwych.
To wielki sukces, tym bardziej, że nasze gimnazjum było jedynym uczestnikiem z Polski!
A oto nasz zwycięski filmik:


Historyjki obrazkowe

Dziś PimPamPum - sympatyczny i bardzo prosty program do tworzenia historyjek z obrazkami na różne tematy. Dla tych, którzy jeszcze nie znają - warto poeksperymentować. Jeśli będę problemy zrobię dla Was krótki tutorial.
Jako przykład stworzyłam historyjkę o przedmiotach szkolnych, a Wy jakie macie pomysły?
Aby utworzyć nową historyjkę wchodzicie na stronę i na dole klikacie "create new strip" i działacie.




Wersję pełnoekranową zobaczycie klikając tutaj.
Natomiast , aby stworzyć swoją historyjkę kliknijcie tu. Utworzoną historyjkę możecie wysłać na mojego maila.